Under punktet ‘Behov for at fastlægge retningslinier for medarbejderne’ finder du en beskrivelse af formålet med en personalehåndbog, inspirationsliste over indholdet, juridiske bindinger etc. Læs beskrivelsen grundigt inden du starter fremstillingen af en personalehåndbog.
Du kan klippe og klistre
DC har skrevet en række muligheder til en personalehåndbog. Dem kan du ‘klippe og klistre’ i og anvende de afsnit, du finder passer til din virksomhed. Der er også en forside til personalehåndbogen, som du skal forsyne med firmanavn og evt. logo.
Sæt det hele sammen til et hæfte eller en bog
Saml det hele i hæfte eller bogform og giv alle ansatte et eksemplar. Når der ansættes nye medarbejdere, er det en god idé at udlevere personalehåndbogen, inden de kommer, så nye ansatte på forhånd kender reglerne.
Husk opdateringer
Det er vigtigt, at personalehåndbogen vedligeholdes med opdateringer, da den ellers kan komme til at gøre mere skade end gavn.
Gem hele personalehåndbogen
Nederst på siden kan du hente hele oplægget til personalehåndbogen og herfra selv redigere det, du kan bruge.
Hent kapitler til Personalehåndbog
01 Samlet Personalehåndbog
Hent alle kapitler i personalehåndbogen
Samlet Personalehåndbog
02 Behov for at fastlægge retningslinier for medarbejderne
Disse retningslinjer sørger for en struktureret og ensartet behandling af virksomhedens medarbejdere.
En personalehåndbog kan være en god måde at formidle disse retningslinjer til medarbejderne på, så der skabes ensartethed og struktur.
01 Behov for at fastlægge retningslinjer for medarbejderne
03 Personalehåndbog Forside
Adresse, Tlf.nr., e.mail, web.adresse, Cvr.nr.
02 Personalehåndbog Forside
04 Personalehåndbog Indholdsfortegnelse
Præsentation af firma., Firmaets historie, Ejer – og afdelingsstruktur, Idegrundlag og målsætning
03 Personalehåndbog Indholdsfortegnelse
05 Personalehåndbog Firmaets historie
Kort beskrivelse af firmaet historie
04 Personalehåndbog Firmaets historie
06 Personalehåndbog Ejer- og afdelingsstruktur
Firmaets navn, Cvr. nr., Bestyrelse: Formand, Bestyrelsesmedlem, Direktion: Adm. dir., Bogholderi & lønningskontor
05 Personalehåndbog Ejer- og afdelingsstruktur
07 Personalehåndbog Idégrundlag og målsætning
Det er virksomhedens mål at være den førende inden for sit felt på området. Det er målet at kunne betjene hele familien med cykler/ scootere. Vi skal føre de bedste og førende mærker i butikken.
06 Personalehåndbog Idégrundlag og målsætning
08 Generel information om arbejdsforholdene
Man skal være klar og omklædt, når den aftalte arbejdstid starter.
Fri- og mærkedage, Løn, Overarbejde, Messer/Indkøb
07 Generel information om arbejdsforholdene
09 Personalepolitik Påklædning pauser rygning mv
Påklædning, Pauser, Rygning, EDB, Personalemøder, Tyveri , Indtagelse af rusmidler, Brandalarm, Tavshedspligt
08 Personalepolitik Påklædning pauser rygning mv
10 Personalepolitik Mobiltelefoner ansættelsesforhold
Varehåndtering, Virksomhedens husregler, Gode råd til styring af varemodtagelse.
09 Personalepolitik Mobiltelefoner ansættelsesforhold
11 Personalepolitik Telefon reklamation og reparation
Det er meget vigtigt, at kunden bliver mødt af en venlig og imødekommende stemme.
Kunder, der kommer, fordi de er utilfredse med en vare, skal mødes med større diplomati og venlighed, end da de købte varen.
Skal varen/cyklen/knallerten til reparation, og afventer man ”dele” hos leverandøren, orienterer medarbejderen kunden om, hvornår varen/cyklen/knallerten kan forventes færdig.
10 Personalepolitik Telefon reklamation og reparation
12 Personalepolitik Svind kundetyveri personaletyveri
Svind, Sådan kan kundetyveri begrænses, RØVERI / TYVERI i virksomheden, Personaletyveri
11 Personalepolitik Svind kundetyveri personaletyveri
13 Personalepolitik Ferie og fridage
Sommerferie afholdes som 2-3 sammenhængende ferieuger i månederne juni, juli og august.
Ferieønsker (sommerferie) indgives inden den 01.02. Restferie skal varsles med 1 måned.
12 Personalepolitik Ferie og fridage
14 Personalepolitik Holdninger og forventninger
Holdning til kunderne, Holdning til medarbejderne, Forventninger til medarbejderne, Holdninger til ansvarlighed over for samfundet
13 Personalepolitik Holdninger og forventninger
15 Personalepolitik Personalegoder
Alle fastansatte kan købe til eget brug til indkøbspris + moms eller /salgspris – ??%. Dette kan køre på en konto, der holdes på et rimeligt lavt niveau, som beskrevet herunder. Der aftales en afdragsordning med indehaver.
14 Personalepolitik Personalegoder
16 Personalepolitik Sygdom
Sygdom skal meddeles virksomhedens leder eller ansvarlige den 1. fraværsdag senest kl. ?? på nr. ………enten telefonisk eller via SMS.
Virksomheden kan kræve lægeattest fra og med 4. sygedag, samt hvis udeblivelse på 1 til 2 dage hyppigt forekommer. Udgiften afholdes af virksomheden. Virksomheden kan kræve dokumentation – f.eks. i form af tro- og loveerklæring.
15 Personalepolitik Sygdom
17 Personalapolitik Medarbejdersamtaler
Der afholdes medarbejdersamtale en gang årligt. Den ansvarlige for afdelingen/området indkalder i god tid til en personlig samtale af ca. 30-60 minutters varighed.
Det er vigtigt, at også du deltager aktivt i denne samtale for, at bedst muligt resultat opnås.